כל מה שרציתם לדעת על תכנון בנייה ירוקה

׳בנייה ירוקה׳ מתייחסת לתפיסה ולתהליכים שהופכים את היצירה והשימוש בסביבה הבנויה, לידידותיים ככול האפשר לסביבה הטבעית. ׳בנייה ירוקה׳ מתמקדת בצמצום ההשפעות השליליות על כדור הארץ, ובהוספת כמה יתרונות חיוביים, החל משלב התכנון דרך הרכב המבנה ועד לפונקציונליות של הבניין הגמור.

בנייה היא חלק הכרחי בחיים המודרניים. אחרי הכול, בני אדם זקוקים למבנים כדי לחיות בהם, ללמוד בהם, לנהל בהם עסקים או לבלות בהם. לא צריך להיות מומחה במדעי הסביבה, כדי להיות ער לעובדה שלכול בנייה יש השפעות בלתי נמנעות על הסביבה.

כאשר העולם מדגיש יותר ויותר את חשיבות הקיימות, תעשיית הבניין נקראת לנקוט בצעדים שיוכלו למזער את טביעת הרגל של הבניין החדש, ולתכנן אותו כך שיפעל באופן בר קיימא גם בטווח הרחוק.

בנייה ירוקה היא התשובה לקריאה להגן על הסביבה, והפכה להיבט שצומח במהירות בתעשיית הבנייה.

תהליכים וחידושים שהם חלק מתנועת הבנייה הירוקה

  • עיצוב מתוך מחשבה על הסביבה

כל בנייה מתחילה בשלב תכנון המבנה. כשמדובר בבנייה ירוקה, שלב התכנון הוא אחד החשובים ביותר כי זה הזמן שבו מתקבלות החלטות לגבי:

  • סוג המאפיינים שיכללו בפרויקט החדש
    • והצעדים בני הקיימא שינקטו במהלך ביצוע הבנייה

כל דבר במבנה – כולל מערכות החשמל והמים, תכנון הפנים והגינון בחוץ – יכול להשפיע על מצבו הירוק של המבנה. והאדריכלים הם אלה שיוצרים את ההנחיות האלה ומעבירים אותם לקבלני הבניין.

  • מיחזור ושימוש בחומרים בני קיימא

חומרי בניין מעובדים משפיעים לרעה על הסביבה. עץ, פלדה, בטון וחומרים אחרים המשמשים לבנייה, גורמים לכריתת יערות, לזיהום, לפליטת פחמן ולהשפעות מזיקות אחרות.

כדי למזער השפעה זו, במקום להשתמש בחומרים המעובדים או בעלי הפוטנציאל לרעילות, הבנייה הירוקה משתמשת בחומרים טבעיים, ידידותיים יותר לסביבה. אפשרות נוספת היא להשתמש בחומרים איכותיים מאוד, המפחיתים את הצורך בתיקונים או בהחלפות תכופות.

בניה ירוקה משתמשת גם בחומרים ממוחזרים שנאספו ממבנים שנהרסו. למשל, מתכות רבות הן עמידות וניתן להשתמש בהן בשימוש חוזר, או ליצוק אותן מחדש עבור מבנים חדשים. זה מפחית את ההשפעה הכבדה של הפקת חומרי גלם נוספים מהאדמה.

  • הכנה מוקדמת ותהליכי בנייה חכמים יותר

הדרך הפיזית בה בונים את המבנה, יכולה גם היא להשפיע על הסביבה. בנייה מודולרית ובנייה טרומית הן בין דרכי הבנייה החדשות, שיכולות להניע את התעשייה לתהליך בנייה ירוק יותר.

בנייה מודולרית היא אחת משיטות הבנייה המציגות תוצאות מבטיחות לבניין ירוק יותר. במקום מבנה שנבנה במלואו באתר הבנייה, הבנייה המודולרית משתמשת ברכיבים גדולים שהוכנו או יוצרו מראש מחוץ לאתר, ומרכיבה את הרכיבים באתר עצמו. בנייה טרומית מאפשרת לבנות סביבה מבוקרת יותר, גורמת לפחות בזבוז חומר, לצריכת אנרגיה מופחתת ולבנייה איכותית יותר.

  • שילוב מקורות אנרגיה אלטרנטיביים

מבנים ירוקים מעדיפים שימוש באנרגיה חלופית, נקיה ומתחדשת, כדי להפעיל את המערכות השונות במבנה. בדרך כלל זה נעשה באמצעות פאנלים סולאריים.

גגות של מבני משרדים ובנייני מגורים מודרניים, הם משטח נפלא לשימוש בלוחות סולאריים. לוחות אלה אוספים את אור השמש מדי יום ביומו, ועוזרים ליצור חשמל להפעלת המבנה. יש גם מבנים שסביבם שטחים פתוחים, המאפשרים להתקין את הלוחות הסולאריים על הקרקע.

שימוש באנרגיה סולארית עוזרת ליצור אנרגיה ירוקה יותר, מפחיתה את השימוש בדלקים מאובנים וחוסכת את הפליטות שלהם.

  • התקנת מתקנים חסכוניים באנרגיה

הבניינים המודרניים כוללים תאורה, יחידות מזגנים, מים זורמים ומתקנים אחרים הדורשים חשמל ומשאבים. עבור רבים ממערכות אלה, יש אפשרויות חלופיות ידידותיות יותר לסביבה, המשפרות את היעילות ומפחיתות את צריכת האנרגיה והעלויות.

לדוגמה, חלונות כפולים באיכות גבוהה עם אטימה חזקה יכולים להפחית את בריחת החום החוצה בימים קרים, ולהפחית את צריכת האנרגיה של דיירי המבנה.

/ 5.

מאמרים נוספים