אדריכלות ועיצוב פנים – כל מה שרציתם לדעת

אם אתם מתכננים קריירה כאדריכלים או מעצבי פנים, הגעתם למאמר הנכון. בעוד שתוכניות הריאליטי הרבות על שיפוצי בתים עזרו להעלות את המודעות לתפקיד ולחשיבותו בחיינו, הם גם יצרו תמונה קצת רועשת ולא מדויקת של תעשיית האדריכלות ועיצוב הפנים בכללותה. למעשה, יש בתחום זה יותר ממה שנראה לעין.

באופן כללי, אדריכלות ועיצוב פנים עוסקים בעיצוב החללים בהם אנו חיים את חיינו ומשלבים אסתטיקה עם פילוסופיה ופונקציונליות. הנה כמה דברים שכדאי לדעת לפני שתירשמו ללימודים, בין אם אתם מתכננים להתחיל ללמוד בתחילת שנת הלימודים הקרובה או להצטרף ללימודים בסמסטר ב׳.

  1. עיצוב פנים אינו מקצוע המוגבל לשיפוץ בתים או דירות.

חשוב לזכור שאדריכלות ועיצוב פנים מתפרשים גם לתחומים אחרים כמו בתי מסחר, חנויות, מבנים מוסדיים או מרפאות. כל אלה דורשים ידע מקצועי שהוא מעבר לאסתטיקה.

לפעמים, הלימודים בתחום זה הם בגישה רב תחומית כדי לספק לסטודנטים הזדמנות לפתח את הידע המעשי שלהם בעיצוב, למשל, על ידי למידה ממומחים אנשי מקצוע בתחום.

  • הסטודנטים יכולים לחקור את הדיסציפלינות השונות בתעשיית העיצוב, ולבנות שיטות טכנולוגיות, תוך קבלת אפשרות לפתוח סגנן יצירתי, אינדיבידואלי משלהם.

הקורסים כוללים גם הזדמנויות לצבירת ניסיון עבודה מעשי תוך התנסות במגוון של שיטות לעיצוב פנים ולאדריכלות.

  • כמו בכול מקצוע עיצובי, גם עיצוב פנים לא עוסק במימוש ׳עיצוב החלומות׳ שלכם כמעצבים, אלא של הלקוח.

בעוד שרוב מעצבי הפנים נכנסים לענף העיצוב כי יש להם חלומות עיצוב שאפתניים, מהר מאוד מתברר להם שהאפשרות לבחור בטעם הסובייקטיבי שלהם יוכל להתרחש רק לעתים רחוקות, אם בכלל. למעשה, תפקידו של מעצב הפנים הוא להעניק את המומחיות האומנותית והטכנית שלו – לטובת הלקוח, תוך מאמץ לעזור לו להגשים ולממש את מרחב החלומות שלו. בעיקרו של דבר, המקצוע הוא משא ומתן מתמשך בין טעם הלקוח לבין המומחיות של המעצב.

  • מיומנויות תקשורת וכישורים חברתיים, חשובים לא פחות מכישורי העיצוב.

מכיוון שתעשיית העיצוב עוסקת במשא ומתן מתמיד בין המעצבים לבין הלקוחות, הפתרון העיצובי הטוב לא יהיה שווה דבר אם לא ניתן יהיה לתקשר אותו ביעילות. לפעמים, רק אדריכלים ומעצבים בעלי שם, יכולים לקבל עבודות למרות יחסי האנוש הגרועים שלהם. אבל רובנו לא גאונים אמנותיים, ולכן אין לנו תירוץ לא ליצור יחסים טובים ותקשורת חיובית עם הלקוחות.

  • יש חפיפות רבות בין שתי הקריירות, עיצוב פנים ואדריכלות. לכן, חשוב שתשאלו את עצמכם היכן בדיוק טמונים תחומי העניין שלכם במרחב תעשיית הבנייה הגדולה יותר. החפיפות הרבות כוללות, בין השאר:
    • חשיבה מרחבית
    • שרטוט ממוחשב
    • כישורים למידול דיגיטלי ולמיומנויות ביצוע
    • ידע על חומרים, בנייה, שיטות קיימות (sustainability) והיסטוריה אדריכלית

עם זאת, בניגוד לאדריכל, מעצב הפנים פועל בקנה מידה הרבה יותר קטן, והוא מתמקד יותר בקישוט ובפרישה הפנימית, מאשר במבנה עצמו.

  • אולי אתם חושבים שאנשים צריכים להיות טובים בציור כדי לעסוק באדריכלות ובעיצוב פנים, אבל האמת היא שחשוב שתהיו בעלי כישורים טובים בחשיבה מרחבית.

מכיוון שעיצוב פנים הוא עיסוק שמתבצע בסטודיו, זה נראה מעין צורה של עיסוק אמנותי, ומקובל להניח שנדרשות יכולות אומנותיות מוצקות כדי ללמוד ולעבוד במקצוע זה. אבל זה לא נכון משתי סיבות:

  • ראשית, תכניות רבות לעיצוב פנים מתחילות למעשה בלימוד טכניקות ציור בסיסיות.
  • שנית, כאשר מעצבי פנים עוסקים בציור, לא מדובר ברישום של דמות או נוף, אלא בהעברת תחושה מדויקת של מרחב, קנה מידה ופרופורציה, ביחס לגוף האדם.

במלים אחרות, חשיבה מרחבית איתנה, חשובה הרבה יותר מיכולות ציור מצוינות מלכתחילה וגם בטווח הארוך.

חשיבה תלת ממדית עשויה לעמוד במוקד הלימודים בשנה הראשונה, והיא נחקרת באמצעות מגוון מדיות. במהלך הלימודים, נדרשים הסטודנטים לשקול כיצד עובד תהליך העיצוב, ולהתחיל להשתמש במיומנויות התכנון ובבניית המודלים.

  • היו מוכנים לשמוע עד סוף הקריירה שלכם את השאלה: ״האם תהיו מוכנים לעצב את הבית/הדירה שלי?״ זו יותר הבעת אמון בעבודה שלכם מאשר בקשה אמתית. שאלות שכאלה מגיעות בדרך כלל מחברים, בני משפחה ומכרים נרגשים ששומעים לראשונה על המקצוע שלכם. אין לנו איזה טיפ שיעזור לכם למנוע שיחות או שאלות שכאלה, אז המשימה הראשונה שלכם היא פשוט להבין מה תהיה התגובה שלכם לשאלה שכזו.

/ 5.

מאמרים נוספים