כיצד משתלבת חברת אדריכלות בתכנון ובבניית הבית?

אדריכלות היא מהמקצועות החשובים והמשמעותיים ביותר בתהליך בניה או שיפוץ של מבנה. כיצד חברת אדריכלות משתלבת בתכנון ובבניית הבית? מה תפקידו של האדריכל? אתם מוזמנים לקרוא על כך במאמר שלפניכם.

חברת אדריכלות

משמעות השם ארכיטקט או אדריכל הוא רב-בנאי. בעבר, האדריכל אכן היה בנאי ראשי ואחראי על התכנון והבניה  גם יחד. בהמשך החלו לעסוק האדריכלים אך ורק בתכנון ובפיקוח ולא על הבנייה בפועל. 

אדריכלות היא מקצוע עם התמחויות שונות, לדוגמא, יש חברות אדריכלות המתמחות בתכנון נוף, תכנון בתים, תכנון עירוני ומבני ציבור. חברת אדריכלות יכולה לעסוק בכל אחד מהתחומים הללו בנפרד או בכולם יחד.

תפקידה של חברת אדריכלות בפרויקט בניה הוא תכנון המבנה, מלבד החלק אשר נמצא באחריות מהנדס. בנוסף היא אחראית גם עיצוב הפנים והחוץ של המבנה ומשמשת כנציגת הבעלים מול וועדת תכנון ובניה ומול המפקח על הבניה.  

אדריכלים מוגדרים כאנשי מקצוע מורשים אשר צברו ידע תיאורטי ומעשי בתחומי מדעי התכנון, האמנות, קונסטרוקטות וסטרוקטורות.

תכנון אדריכלי של מבנה

בתכנון האדריכלי של המבנה מחליט האדריכל, בין היתר, על המראה החיצוני שלו מבחינת סגנון, צורה, מיקום וגודל הדלתות, החלונות, המרפסות והגינות ולגבי אלמנטים עיצוביים, צבע וסוגי הקירות.  

חלקו הפנימי של המבנה

מבחינת פנים המבנה אחראי האדריכל על תכנון החלוקה הפנימית שלו, המיקום והגודל של החדרים, תכנון המדרגות והמסדרונות, קביעה איפה יהיו נקודות חשמל ומים, אילו כלים סניטריים יהיו, עיצוב חללי המבנה, חומרי חיפוי, ריהוט ומטבח, הכל בהתאם לאסתטיקה המתבקשת, פונקציונאליות ונוחות השימוש, בהתאם לצרכי הלקוח. 

תוכנית אדריכלית

התוכנית האדריכלית המתבצעת על-ידי חברת אדריכלות ומומחשת בתכנת מחשב מקצועית וייעודית אשר מייצרת את כל השרטוטים והעיצובים. התוכנה מפיקה שרטוטים מנקודות מבט שונות ומראה גם את סוגי החומר השונים בהם עושים שימוש. 

כאשר תוכנית הבניה הושלמה, קבלן ביצוע מוציא אותה לפועל. בכל הקשור לייצוג מול וועדת תכנון ובניה, אדריכל מגיש לוועדה את תיק הפרויקט ודואג לקבלת אישורי הבניה. 

תפקיד הוועדה לתכנון ובניה הוא לקבוע מגבלות בניה ולבחון האם התכנון עומד בתקנים ובמגבלות אשר נקבעו. במהלך השיפוץ או הבניה עצמם האדריכל הוא שמפקח על הביצוע ועליו להגיע לאתר כדי לוודא שהבניה מתבצעת לפי התוכניות. 

בנוסף, חברת אדריכלות או אדריכל מטעמה בודקים אם נעשה שימוש בחומרים תקנים ואיכותיים. במהלך כל תהליך הבניה ניתן לבצע שינויים, למשל לעבור לשיטות עבודה יעילות יותר, לשנות חומרים בהתאם למתרחש בשטח וכד'. חשוב שהאדריכל יהיה מעורב בכל השלבים כדי לקבל את החלטות הנכונות ביותר. 

מעורבות חברת האדריכלות בתהליך הבניה

מעורבות חברת אדריכלות בפרויקט בנייה מתבטאת גם בשמירה על התקציב שהוגדר על-ידי הלקוח, התייעצות עם אנשי מקצוע נוספים בנושא עיצוב הבית, למשל, מעצב פנים, עריכת דו"חות היתכנות והצגתם ללקוח לצד הצעות עיצוב, פירוט הפעולות בעזרת מפרטי ייצור ושרטוטים, פיקוח על איכות ואופי החומרים, קיום מו"מ עם קבלנים ואנשי מקצוע שונים, הכנת מסמכים למכרזים וחוזים, יישומי בטיחות ביקורים באתר ופתרון בעיות המתעוררות בעת תהליך הבניה.

האדריכל הוא חלק חיוני ומשמעותי בפרויקט ואחראי על היבטים חשובים. לכן יש להשקיע בבחירה של אדריכל מומלץ  ואיכותי שיאפשר מיקסום של הבנייה במסגרת התקציב הנתון, ידע לעבוד תחת אילוצים ולתת את ההנחיות המדויקות כך שהתהליך יעבור חלק מבחינה ביצועית ובירוקרטית. 

חברת אדריכלות שירי פרץ משרד אדריכלים מתמחה בתכנון מבני ציבור והיא מהחברות המובילות בארץ בתחום זה. לפגישת יעוץ אתם מוזמנים ליצור קשר.

/ 5.

מאמרים נוספים