תכנון גני ילדים

נתייחס לסוגיה של תכנון גן ילדים מפרספקטיבה אדריכלית. מטרתו של גן ילדים היא ליצור סביבה שבה ילדים יכולים לגדול ולהתפתח. החלל צריך להיות מעוצב כך שיהיה מספיק מקום לילדים לנוע בחופשיות מבלי להיתקל זה בזה. העיצוב גם צריך להתאים לצרכיהם של ההורים והמורים שעתידים לבקר בגן הילדים. לתכנון טוב ישנה השפעה גם על איכות ההוראה ועל המוטיבציה של הגננות והגננים לעבוד בגן. בנוסף, העיצוב צריך לאפשר גם כמות מקסימלית של אור ואוורור. גן הילדים צריך להיות מתוכנן עם תקרה גבוהה, חללים פתוחים וגרמי מדרגות רחבים שיאפשרו לילדים לנוע ולהתנייד בקלות.

תכנון גן ילדים – איך עושים זאת נכון

חשוב שגן הילדים יתוכנן באופן שיאפשר לילדים להתפתח וללמוד. בעת תכנון גן ילדים ישנם מספר פרמטרים עיקריים שכדאי לקחת בחשבון:

  • יצירת אור טבעי ואוורור – בעת עיצוב הגן צריך לקחת בחשבון את הצורך באור טבעי ובפתחי אוורור רבים.
  • יצירת חלל פתוח – גן הילדים צריך להיות בעל חלל פתוח שיאפשר לילדים לנוע בחופשיות בתוכו.
  • חצר מרכזית – גני ילדים צריכים להיות מעוצבים עם חצר מרכזית שבה הילדים יכולים להתרועע ולשחק יחד.
  • בטיחות – בטיחותם של הילדים היא הדבר החשוב ביותר שצריך לקחת בחשבון בעת תכנון גן ילדים. יש לקחת בחשבון את מיקומו של כל אלמנט ביחס לאלמנטים אחרים בחלל בעת התכנון כדי למנוע פגיעה.
  • הפרדה בין אזורים – חשוב לייצר הפרדה בין המתחמים השונים שקיימים בגן הילדים, למשל בין אזור הלמידה לאזור המשחקים. 
  • חיבור לטבע שמסביב – חשיפה לטבע נחשבת להכרחית להתפתחותם של ילדים. לפיכך מומלץ לאפשר לילדים גישה לחצר שמחוץ לגן וכן לשלב צמחיה בגן במידת האפשר.
  • שימוש בצבעים מעוררים – צבע מעורר את החושים ומעודד תהליכי למידה אצל ילדים. שימוש נכון בצבעוניות בתכנון הגן יכול להשפיע משמעותית על רגשותיהם של הילדים, תשומת הלב שלהם והתנהגותם.
  • פוטנציאל הרחבה עתידית – חשוב שגן הילדים יתוכנן תוך מחשבה על פוטנציאל להרחבה עתידית במקרה שמספר הילדים יגדל.
  • עמידה בסטנדרטים של משרד החינוך – כל גן חדש שנבנה במדינת ישראל חייב לעמוד בסטנדרטים המחמירים של משרד החינוך. סטנדרטים אלו כוללים תקני בטיחות, כיבוי אש מוכנות לרעידות אדמה ועוד.

תכנון גני ילדים תוך שימוש בבניה ירוקה

בניה ירוקה היא בניה ברת קיימא הכוללת גישה אחראית ומתחשבת בסביבה. מטרת הבניה הירוקה היא לאפשר יצירה של סביבת מגורים נעימה, בריאה ונוחה תוך שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה וחומרים ממוחזרים. בנוסף, בבניה ירוקה נעשה ניסיון להשפיע על צמצום צריכת המשאבים המתכלים בבניין. בסוג בניה זה נעשה שימוש בשיטות כמו בידוד תרמי למניעת חדירה של חום וקור וכן ישנו דגש על שימוש במקורות אנרגיה מתחדשים. בניה של גני ילדים תוך שימוש בשיטות של בניה ירוקה עדיין לא מיושמת במלואה בישראל אך קיימת מגמת שיפור בנושא זה. ניתן לומר כי בעתיד הנראה לעין מרבית גני הילדים ייבנו בשיטות מתקדמות של בניה ירוקה.

חשיבות הבחירה במשרד אדריכלים מוביל עבור תכנון גן הילדים תכנון גן ילדים הוא משימה מורכבת שבעת ביצועה יש לקחת בחשבון פרמטרים רבים. כפי שתואר במסגרת מאמר זה, בעת תכנון גן ילדים יש לקחת בחשבון סוגיות כגון הקפדה על בטיחות, הפרדה בין אזורים, צבעוניות, אופי החלל וכמובן עמידה בסטנדרטים של משרד החינוך. משום כך, בעת תכנון גן ילדים מומלץ לבחור במשרד אדריכלים מנוסה ובעל מוניטין המתמחה ספציפית בתחום זה. משרדה של שירי פרץ מתמחה בתכנון גני ילדים. למשרדנו ניסיון של מעל 20 שנה בתכנון של גני ילדים בהיקפים שונים, תוך הקפדה על מקצועיות ובטיחות ללא פשרות. אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו עוד היום ונשמח לעמוד לרשותכם.

/ 5.